Animatie maken
Image default
Aanbiedingen

Hoe raak je overspannen en hoe kun je dit voorkomen?

Hoe raak je overspannen en hoe kun je dit voorkomen?

Een veelvoorkomende misconceptie is dat overspannenheid hetzelfde is als een burn-out. Er zijn echter verschillen: bij een burn-out ben je niet meer in staat om te werken, terwijl je overspannenheid kunt zien als een soort voorloper van een burn-out. Wanneer je overspannen bent, kun je nog wel werk verrichten, maar bestaat de kans dat de overspannenheid overslaat in een burn-out. Hierom is het belangrijk om te begrijpen wat overspannenheid veroorzaakt en wat je ertegen kunt doen. Bovendien is het belangrijk om symptomen van overspannenheid zo snel mogelijk te signaleren en de overspannenheid aan te pakken, om zo de kans op een burn-out zo klein mogelijk te maken.

Wat is overspannenheid?

Overspannenheid is een veelvoorkomend probleem dat zich snel voordoet wanneer mensen werken in een omgeving met veel stress. Wanneer deze stress aanhoudt en er te weinig rust wordt genomen, kan overspannenheid het gevolg zijn. Het gevolg van de overspannenheid is dat veel dagelijkse activiteiten worden bemoeilijkt. Dit komt doordat mensen met overspannenheid vaak slaapproblemen hebben en moeite hebben met focussen. Hiernaast zijn overspannen mensen vaak prikkelbaar en hebben ze moeite dingen te onthouden. Wanneer je deze symptomen bij jezelf herkent, is het belangrijk om te beseffen dat je misschien overspannen bent en om snel actie te ondernemen om de stress te verminderen die de overspannenheid veroorzaakt.

Hoe raak je overspannen?

Overspannen raken gebeurt meestal door stress die langdurig aanhoudt. Deze stress kan door meerdere factoren worden veroorzaakt. Allereerst kan een stressvolle thuissituatie een permanente stressfactor zijn. Denk bijvoorbeeld aan spanningen met de partner of met puberende kinderen. De spanningen hiervan kunnen ook overgedragen worden naar andere aspecten van het leven. Ten tweede kan stress op het werk ook overspannenheid veroorzaken. Dit is bijvoorbeeld het geval als iemand werkt onder hoge druk of met strakke deadlines. Dit effect kan nog sterker worden wanneer iemand perfectionistisch is en dus nog meer tijd besteedt aan elke taak. Verder kunnen ook financiële problemen bijdragen aan een gevoel van overspannenheid.

Oplossingen tegen overspannenheid

Overspannenheid is niet hetzelfde als een burn-out. Dit betekent dat je in principe nog kunt blijven werken. Wel is het belangrijk dat je met regelmaat pauzes neemt en voldoende nachtrust hebt. Verder is het ook aan te raden om simpelweg minder te werken, bijvoorbeeld door een dag per week minder te werken. Ook is het raadzaam om het over je overspannenheid te hebben met mensen die je vertrouwt. Het erkennen van de overspannenheid is de eerste stap om er weer vanaf te komen, terwijl anderen soms adviezen kunnen geven waar je nog niet over had nagedacht. Tot slot is het belangrijk om goed te ontspannen. Besteed wat tijd aan je hobby of begin wat lichamelijke oefening, zoals yoga of naar de sportschool. Verder kunnen ook mentale ontspanningsoefeningen, zoals meditatie- en ademhalingsoefeningen, helpen om de stress te verminderen.

https://liberi.nl