Het beroep personeelszaken, wat houd dat in?

Als medewerker personeelszaken ben je verantwoordelijk voor verschillende werkzaamheden die met personeelsbeleid en personeelsstrategie te maken hebben binnen het bedrijf waar voor je werkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de instroom en aan de doorstroom van personeel en aan alle administratieve werkzaamheden die bij het vak medewerker personeelszaken komen kijken. Als medewerker personeelszaken zorg je ervoor dat alle personeelsdossiers netjes en compleet worden bijgehouden en worden opgeslagen. Ook kunnen de medewerkers bij de medewerker personeelszaken terecht met vragen over regels en voorschriften uit de CAO.

 

Taken van een medewerker personeelszaken

Als medewerker personeelszaken heb je een paar taken die je vaker terug zult zien komen in je werk, hieronder een paar voorbeelden.

  • Het opstellen en vernieuwen van arbeidsovereenkomsten
  • Het regelen van trainingen en/of opleidingen
  • Het registeren van ziekteverzuim
  • Het schrijven van vacatureteksten
  • Het verwerken van gegevens
  • Het beantwoorden van personeelsvragen
  • Het bijhouden van de personeelsplanning
  • Het bijhouden van sollicitatieprocedures
  • Het maken van rapportages van het personeelsbestand

 

De relatie tussen personeel en werkgever

Zoals eerder aangegeven is het binnen de personeelszaken ook van groot belang dat personeel en werkgever een goede band hebben. Een goede band zorgt voor tevredenheid bij het personeel, wanneer je personeel tevreden is kan dit een grote invloed uitoefenen op het productieproces. Hoe vaak en in welke maten de medewerkers onderling communiceren heeft ook een invloed op het bedrijf. Veel ondernemers investeren tijd in hun medewerkers omdat zij deze als het grootste kapitaal beschouwen binnen hun eigen onderneming of bedrijf.

https://bundel.nl/Personeelszaken/