Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Als je besluit om een eigen bedrijf te starten is dit natuurlijk heel erg spannend. Er moeten veel dingen geregeld worden in een korte tijd. Ten eerste moet je dit bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hier krijg je een KvK nummer en een BTW nummer toegewezen. Dit maakt het mogelijk om belastingaangifte te doen. Bovendien moet je doorgeven of je een eenmanszaak, een NV of een BV hebt. Wanneer dit proces is afgerond heb je echt  je eigen bedrijf. Nu kun je denken aan het productieproces, het aannemen van personeel, de inrichting van de winkel of de kantoorruimte en de administratie. Het is belangrijk dat je personeel de bedrijfsvisie begrijpt en dat iedereen goed met elkaar om kan gaan. Let hier dus op tijdens het aannemen van personeel en zoek kandidaten uit waar je écht vertrouwen in hebt. Neem niet te snel genoegen met minder want hier zul je later spijt van krijgen. Op het moment dat je bedrijf sterk groeit, zul je meer personeel aan moeten nemen. Dit kan betekenen dat je minder tijd over houdt voor administratie en HR gerelateerde activiteiten. Je zou er aan kunnen denken om een consultant HR aan te nemen. Deze consultant kan veel taken overnemen zodat jij je zelf kunt focussen op de opbouw van je bedrijf en het werven van nieuwe klanten. Daarnaast zal het externe bedrijf een loonwijzer opstellen. Aan de hand van deze loonservice kun je het nieuwe personeel uitbetalen. Je wilt natuurlijk dat dit allemaal soepel verloopt en dat je personeel hier geen problemen mee heeft. Het is van groot belang dat alle administratie op orde is.  Op het moment dat je werknemers tevreden zijn zul je merken dat de sfeer in het bedrijf beter is en dat de productiviteit hoger is. Bovendien moet je altijd letten op verzekeringen en het pensioen. Het zal per werknemer verschillen op welke manier ze een pensioen op willen bouwen.

 

http://www.cbbs.nl/